Kategorier

6 Products

SWEATSHIRT OG HOODIE – til det casual og sporty look

Om den populære hoodie

Verden over har mænd, siden 1920’erne, haft en helt særlig forkærlighed for sweatshirts og sidenhen også til hoodies – og det forstår vi godt! Hvem holde ikke af at klæde sig i en blød og behagelig trøje, når stilen gerne må være både sporty, afslappet og klassisk på én og samme tid? At sweatshirts og hoodies kan bruges hele året – og klæder langt de fleste kropstyper – er endnu to store plusser i vores bog!

Har du lyst til at vide mere og sweatshirts og hoodies historie, og kunne du bruge inspiration til, hvordan du kan få mest glæde af din sweatshirt og hoodie, så læs med herunder.

Sådan bruger du din sweatshirt

Sweatshirten er sporty i sit udtryk og har oftest rund hals, lange ærmer og ribkant i talje og ærmer. Farven på den første sweatshirt som så dagens lys i USA i 1925, var den klassiske grå farve, som mange sweatshirts fortsat sælges i den dag i dag – også i Nordic Design Labs webshop.

Herunder deler vi nogle tips til, hvordan du kan bruge din sweatshirt, så du fremstår både afslappet og velklædt i samme outfit.

  • Når du vælger din sweatshirt, bør du vælge en, der ikke sidder alt for tæt til kroppen. Sweatshirten er nemlig egnet til at sidde lidt mere løst på kroppen end f.eks. den klassiske striktrøje. Nordic Design Labs sweatshirt er rummelige i pasformen, og vi anbefaler, at du vælger den størrelse, du normalt bruger i trøje.
  • Brug din sweatshirt med en t-shirt under. Lad gerne halskanten på t-shirten være synlig under sweatshirten. Det giver lidt mere kant til dit look. Se vores udvalg af t-shirts her
  • Hvis du ønsker at dresse din sweatshirt lidt op, kan du også bruge en skjorte under. Lad skjortekraven være synlig i halsen, og lad endelig også skjorten titte frem i bunden – så kommer der lidt mere farvespil i looket. Se vores store udvalg er skjorter her
  • Du har frit valg på alle hylder, når du skal vælge, hvilke bukser du kan have på til din sweatshirt. Brug din sweatshirt sammen med dine yndlingsjeans, de klassiske chinos, de stretchy performance pants og slut af med et par fede sneakers, ruskinds- eller læderstøvler. Om sommeren er sweatshirten perfekt sammen med især chino shorts og performance shorts. Afslut med et par sneakers eller et par smarte sandaler. Find dine shorts her
  • Ønsker du at gå efter en sweatshirt i klassiske farver, der aldrig går af mode, skal du gå efter farver som sort, grå og navy. Leder du derimod efter en sweatshirt med lidt mere spræl på farver og mønstre, så er en sweatshirt med striber et godt valg.
  • Har du brug for et ekstra varmt lag uden på din sweatshirt, så er en bomber-, læder- og denimjakke det perfekte valg til at understrege det afslappede og smarte look. Den kan også styles med vore forårsjakke. Find den her

Sådan bruger du din hoodie (hættetrøje)

Som du kan læse om længere nede på siden, har hoodie til mænd historisk været udbredt blandt især yngre mænd med hang til streetwear og i diverse træningsmiljøer. Men sådan er det langt fra længere. I dag kan du have din hoodie på i fritiden – hvad den så end måtte byde på af uformelle sociale og aktive aktiviteter. Alt afhængigt af, hvilket slags job du har, egner din hoodie sig måske ikke helt til “office hours” eller når anledningen er mere formel – som f.eks. til fester eller på den finere restaurant. 

  •   Brug din hoodie som det lune lag sammen med en ensfarvet t-shirt. Sammensæt den med et par jeans eller et par chinos. Fuldend det trendy og casual look med et par sneakers eller et fede par læderstøvler.
  •   Om vinteren passer din hoodie perfekt under dunjakken med hætten hængende ud over jakkens krave. Du kan også bruge den under denim- og læderjakken på de kølige dage, hvor du har brug for et ekstra lag.
  •   Er du i tvivl om, hvilke farver du får mest glæde af, så går du aldrig helt galt på byen med en sort, grå eller navy hoodie. Klassisk og enkelt. 
  •   Ligesom med sweatshirten, er det en god idé at vælge størrelsen på din hoodie, så den ikke sidder alt for kropsnært. Hos Nordic Design Lab skal du vælge den størrelse, du normalt ville vælge, når du køber trøjer.

Når du vælger din sweatshirt og hoodie hos Nordic Design Lab …

… Får du:

  •   Et udvalg af sweatshirts og hoodies, hvor der bl.a. er valgt bæredygtige materialer som recycled bomuld, recycled polyester og bambus.
  •   Sweatshirts og hoodies, hvor valget af tekstiler og syningerne i trøjerne vidner om, at vi har sans for detalje og kvalitet – i alt vi designer og producerer. 
  •   Sweatshirts og hoodies i en pasform, der giver dig mulighed for at style dem med en ensfarvet t-shirt eller Oxford skjorte under.
  •   Mulighed for at vælge sweatshirts og hoodies i farverne sort, grå, navy eller med trendy striber.

Hoodiens fascinerende historie – fra munkedragt til fashion statement

Starter vi med hoodiens historie, så skal vi angiveligt helt tilbage til den europæiske middelalder i det 12. århundrede, hvor man har man fundet de første hætter på tøj. Datidens munke var iklædt munkedragt med den karakteristiske hætte, vi kender fra bl.a. malerier samt prisvindende film som Rosens navn med Sean Connery i hovedrollen. Ordet ”hood” – eller ”hætte” – stammer endda helt tilbage fra datidens angelsaksiske ord for “hat”, men det var først i 1990’erne, at hættetrøjen til mænd blev kendt under betegnelsen ”hoodie”.

For at finde den første hoodie i stil med den vi, i dag, kender så godt fra modebilledet, skal vi helt tilbage til 1930’ernes USA. Dengang var denne type sweatshirt med hætte dog langt fra at være et fashion statement, som hættetrøjen er blevet i dag. Dengang var hoodien designet til at være praktisk og varm beklædning til de hårdtarbejdende lagerfolk, som arbejdede i New Yorks kolde lagerbygninger. Opfinderen bag hoodien var mærket Champion – som i dag er verdenskendt. Champion fortsatte med at være særdeles aktive i den videre udvikling og branding af hoodie til mænd.

Hip-hop-kulturens fremmarch i 1970’ernes Bronx i New York havde en enorm indflydelse på de street-kulturer, som udsprang fra graffiti, breakdance og rapmusikkens miljøer. Hoodien gav f.eks. breakdancere fri bevægelig i deres danserutiner, og den gjorde det muligt for graffitikunstnere at skjule deres ansigter, når de satte deres ulovlige graffiti aftryk på gader og stræder. Hoodien var således i sine tidlige år den unge rebels foretrukne beklædning.

Da hoodien blev en del af Hollywood

I 1976 tonede den første Rocky-film frem på filmlærreder i det meste af verden. Snart fik den grå hoodie sin ikoniske status. I den tredobbelte Oscar-vindende film møder vi Rocky Balboa, spillet af Sylvester Stallone. Rocky er den ærkeamerikanske hårdtarbejdende helt, der har hjertet på rette sted, som får chancen for at bokse sig til verdensmesterskabstitlen. I én af filmens mest ikoniske scener afslutter Rocky dagens løbetur op ad trapperne til The Philadelphia Museum of Art – iklædt den klassiske grå hoodie. Sidenhen er den grå hoodie dukket op i utallige løbescener i flere amerikanske film og tv-serier som ”House of Cards” og ”Your Honor”.

I 1980’erne blev den amerikanske designer Norma Kamali blandt de første designere til at præsentere hoodien på catwalken. Hoodien toner stadig ofte frem i diverse kollektioner verden over – men endnu er der ingen, der slår den ikoniske grå hoodie.

Sweatshirtens historie – fra amerikansk football til fashion statement

Ordet ”sweatshirt” blev en del af amerikansk sprogbrug i 1925, og betegnelsen har siden været lig med en komfortable pullover med rund hals, lange ærmer og ribkantet ærmer og talje. Kvaliteten var oprindelig helt ren og kraftig bomuld. Men i dag ser vi ofte sweatshirts til mænd i bomuld-mix kvaliteter, som det også er tilfældet med nogle af Nordic Design Labs sweatshirts, som er produceret i mere bæredygtige materialer som f.eks. bambus, recycled bomuld og recycled polyester.

Hvor hoodien først vandt indpas blandt amerikanske lagerarbejdere i 1930’erne, som beskrevet ovenfor, så var det amerikanske sportsfolk, der var de første til at tage den vamsede grå sweatshirt i bomuld til sig fra midten af 1920’erne. Ud over at holde atleterne varme, gjorde sweatshirten – som navnet også indikerer – det lettere for dem at komme af med sveden under træningen.

Faktisk var det quarterbacken Benjamin Russell, Jr., der spillede amerikansk football for Alabama Crimson Tide, som opfandt sweatshirten i 1925. Ligesom mange andre atleter, var han træt af de gængse spilletrøjer i kradsbørstigt uld, og Russells far, Benjamin Russell, Sr. etablerede Russell Athletic fabrikkerne i 1930 med det formål at producere sweatshirts til atleter over hele USA. The Russell Athletic Company – og Champion Athletic Apparel, som introducerede hoodien, er fortsat blandt de førende producenter af sportswear i og uden for USA.

Springer vi frem til 1950’ernes USA, så ser vi, at amerikanske universitetsstuderende ved eliteuniversiteterne tog sweatshirten til sig. Sweatshirten med universitetslogoet blev således en måde at vise stolthed over at være en del af et eliteuniveristetsmiljø. Sammen med t-shirten, blev sweatshirten en billig, men effektfuld måde at formidle budskaber bredt ud i samfundet. Hollywoodstjerner som Paul Newman og Steve McQueen tog sweatshirten til sig og tonede frem på bl.a. billeder iklædt sweatshirt, hvilket var med til at cementere sweatshirtens status i amerikansk populærkultur.

I dag bruges både sweatshirten og hoodien fortsat som reklamesøjle for alt fra high-end brands til lokale skolers sportshold. Sweatshirten er fortsat en uundværlig del af den moderne mands garderobe, når stilen skal være sporty og casual.